Manýristické malířství – poetika mluvícího obrazu - PhDr. Jana Jebavá
Tue, 14. 5. 2024
17:00
Available seats :
120
Počátky manýrismu byly v Itálii spojeny s reakcí na vrcholně renesanční umění (Raffael Santi, Michelangelo Buonarotti). Do uměleckého projevu vstoupil subjektivní zážitek, nikoliv jen zobrazení objektivní reality (Tintoretto, El Greco). V Parmě působil malíř Parmigianino, který obohatil figuru o stylizované elegantní tvary. Umělci pracovali s výrazem čisté fantazie, kdy inspiračním zdrojem byla příroda - motivy rostlin, zvířat, plodů. S humorem sobě vlastním uplatnil tuto fantazii ve svých obrazech Giuseppe Arcimboldo, který pracoval na dvoře císaře Rudolfa II. v Praze. Fantastická kombinace prvků dovedla umělce do nového pojetí obrazu -grotesky. Vzájemné prolnutí básnictví a malířství vyústilo přímo v poetiku "mluvícího" obrazu, který promlouvá v symbolech, v alegorii. Mezi další významné umělce manýrismu patří bezesporu Hans von Aachen, Giorgio Vasari a Agnolo Bronzino.